reklama

Jak postupovat při reklamaci chybně dodaného stavebního materiálu

Stavbu máte krásně rozběhnutou, všechno klape tak, jak má a najednou, jako blesk z čistého nebe se vynoří problém – dodaný materiál není takový, jaký potřebujete. V tom okamžiku je v první řadě důležité zjistit na čí straně vznikla chyba, abyste mohli správně postupovat směrem k nápravě.

Novostavba
i (Zdroj: Depositphotos)
Na stavbě se občas vyskytnou problémy, každý z nich ale má řešení (Zdroj: Depositphotos)

V podstatě mohou nastat jen dvě situace – chyba je na straně dodavatele, respektive prodejce, který vám nedopatřením zaslal jiný, nebo vadný materiál, anebo jste vy chybně vybírali či zaměřili a dodaný materiál prostě "nesedí“. Obě situace mají řešení, ovšem postup se liší.

Materiál
i (Zdroj: Depositphotos)
Výběr materiálu a jeho množství si předem dobře rozmyslete a spočítejte (Zdroj: Depositphotos)

Můžete rychle odstoupit

Při reklamaci stavebního materiálu postupujete stejně jako u každého jiného zboží. V tomto případě zákon nerozlišuje, zda jste v e-shopu koupili boty a prodejce vám nedopatřením poslal jiný model či velikost anebo jste ze stavebnin obdrželi zdící materiál, který neodpovídá objednávce. Zkrátka i v případě stavebního materiálu mezi vámi, tedy kupujícím a prodejcem nastává stejný vztah, jako v případě každé jiné koupě a vy vždy můžete jednoduše do 14 dnů odstoupit od smlouvy bez udání důvodu.

Střešní tašky
i (Zdroj: Depositphotos)
Na vadný materiál můžete snadno uplatnit reklamaci (Zdroj: Depositphotos)

Špatně dodané zboží

Na stavbě se ale může snadno stát, že materiál nestihnete včas zkontrolovat a lhůtu dvou týdnu zmeškáte. V tom případě, pokud nebyla dodržena jakost nebo zvolený typ zboží máte právo zboží reklamovat.

Jako první krok se doporučuje prodejce kontaktovat telefonicky nebo osobně a domluvit si výměnu. Každý solidní prodejce, kterému záleží na dobré pověsti, vám jistě vyhoví a zjedná nápravu. Jestliže ale narazíte na nesolidní firmu, máte sice problém, ale zákon stojí na vaší straně.

Cihly
i (Zdroj: Depositphotos)
Při dodání jiného než objednaného materiálu vyžadujte neprodlenou výměnu (Zdroj: Depositphotos)

Když prodejce nereaguje

Jestliže prodejce na vaše upozornění nereaguje a odmítá se k problému postavit čelem, je určitě vhodné přistoupit k písemné komunikaci. Zde jako první krok můžete sepsat email prodejci, u kterého jste zboží koupili, ve kterém uplatníte reklamaci: uvedete nejenom závadu a chybu, ale také číslo zakázky a stručný popis problému.

Pokud se ani potom nedočkáte vyřízení vašeho problému, pošlete doporučený dopis s dodejkou na sídlo společnosti. Tento krok je nezbytný pro případný následující soudní spor, kdy je třeba mít doklad o uplatnění reklamace. Zpravidla ale tento důrazný krok postačí a vy se vyhnete soudním tahanicím. Jako poslední krok před zahájením nepříjemného a často i vleklého soudního sporu je ještě mimosoudní řešení.

Střešní okno
i (Zdroj: Depositphotos)
Pokud jste sami něco chybně objednali, urychleně odstupte od smlouvy (Zdroj: Depositphotos)

Špatně zvolené zboží

Pokud chyba vznikla na vaší straně, respektive vy sami jste si vybrali špatný materiál nebo rozměr oken či dveří, řešení je prakticky jediné – odstoupit do čtrnácti dnů od převzetí, kdy nemusíte udávat vůbec žádný důvod. Pozdější reklamace bohužel není možná. Proto neváhejte a zboží či materiál si zkontrolujte co nejdříve, abyste nepropásli termín. Tento krok vám dokonce ukládá i zákon, takže pozdější výmluvy nemusí prodejce uznat.

Dále vám už nezbývá než zkusit se s prodejcem domluvit na výměně. Ale tento krok je opravdu jen na jeho dobré vůli, zákon mu jej nijak nepřikazuje.

Dveře a schody
i (Zdroj: Depositphotos)
Veškeré dodané zboží na stavbu ihned zkontrolujte a nečekejte, až jej budete instalovat, to už může být na reklamaci pozdě (Zdroj: Depositphotos)

Tipy pro vás:

Pokud si s reklamací nevíte sami rady, doporučujeme obrátit se na některou z bezplatných linek, například České obchodní inspekce (ČOI) nebo dTestu.

Co vše by měl obsahovat reklamační dopis prodejci, jenž se zdráhá reklamaci uznat:

  • vaše jméno a příjmení, adresa trvalého bydliště (případně také korespondenční adresa).
  • váš telefon a e-mail
  • jméno a příjmení prodávajícího (případně název společnosti) a IČ prodávajícího
  • adresa prodávajícího
  • datum a místo podání dopisu
  • stručná, ale přesná informace o tom, kdy, kde a co jste zakoupili a v jakém množství.
  • co vám bylo chybně dodáno, případně jaká závada se na zboží projevila

Požádejte také o zaslání písemného potvrzení o přijetí reklamace s přesným definováním o tom, kdy jste právo uplatnili, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace požadujete, a následně potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace. Dopis formulujte korektně, stručně a věcně, bez emocí a případných slovních útoků.

Publikováno: 12.5.2021, Autor: Jana Šulcová, Profil autora: Jana Šulcová