Stavbu máte krásně rozběhnutou, všechno klape tak, jak má a najednou, jako blesk z čistého nebe se vynoří problém – dodaný materiál není takový, jaký potřebujete. V tom okamžiku je v první řadě důležité zjistit na čí straně vznikla chyba, abyste mohli správně postupovat směrem k nápravě.
![Novostavba](https://img.primadoma.cz/w_9/78/4f/column/784fa301e2a7584eb720bc3395f0fd1d_rodinny-dum-z-cihel.jpg)
V podstatě mohou nastat jen dvě situace – chyba je na straně dodavatele, respektive prodejce, který vám nedopatřením zaslal jiný, nebo vadný materiál, anebo jste vy chybně vybírali či zaměřili a dodaný materiál prostě "nesedí“. Obě situace mají řešení, ovšem postup se liší.
![Materiál](https://img.primadoma.cz/w_9/7d/c6/column/7dc6bb5e9d202d2f7db41b82ffc1abd1_vzorky.jpg)
Můžete rychle odstoupit
Při reklamaci stavebního materiálu postupujete stejně jako u každého jiného zboží. V tomto případě zákon nerozlišuje, zda jste v e-shopu koupili boty a prodejce vám nedopatřením poslal jiný model či velikost anebo jste ze stavebnin obdrželi zdící materiál, který neodpovídá objednávce. Zkrátka i v případě stavebního materiálu mezi vámi, tedy kupujícím a prodejcem nastává stejný vztah, jako v případě každé jiné koupě a vy vždy můžete jednoduše do 14 dnů odstoupit od smlouvy bez udání důvodu.
![Střešní tašky](https://img.primadoma.cz/w_9/53/89/column/5389239dd7d04a6ed5d958b4dec74087_zastreseni.jpg)
Špatně dodané zboží
Na stavbě se ale může snadno stát, že materiál nestihnete včas zkontrolovat a lhůtu dvou týdnu zmeškáte. V tom případě, pokud nebyla dodržena jakost nebo zvolený typ zboží máte právo zboží reklamovat.
Jako první krok se doporučuje prodejce kontaktovat telefonicky nebo osobně a domluvit si výměnu. Každý solidní prodejce, kterému záleží na dobré pověsti, vám jistě vyhoví a zjedná nápravu. Jestliže ale narazíte na nesolidní firmu, máte sice problém, ale zákon stojí na vaší straně.
![Cihly](https://img.primadoma.cz/w_9/e4/da/column/e4da00d3420f5d6685af6e9ccb0d5505_vystavba-maleho-rodinneho-domu.jpg)
Když prodejce nereaguje
Jestliže prodejce na vaše upozornění nereaguje a odmítá se k problému postavit čelem, je určitě vhodné přistoupit k písemné komunikaci. Zde jako první krok můžete sepsat email prodejci, u kterého jste zboží koupili, ve kterém uplatníte reklamaci: uvedete nejenom závadu a chybu, ale také číslo zakázky a stručný popis problému.
Pokud se ani potom nedočkáte vyřízení vašeho problému, pošlete doporučený dopis s dodejkou na sídlo společnosti. Tento krok je nezbytný pro případný následující soudní spor, kdy je třeba mít doklad o uplatnění reklamace. Zpravidla ale tento důrazný krok postačí a vy se vyhnete soudním tahanicím. Jako poslední krok před zahájením nepříjemného a často i vleklého soudního sporu je ještě mimosoudní řešení.
![Střešní okno](https://img.primadoma.cz/w_9/61/ab/column/61ab77b45a823279f7e1026e8f6887a3_stresni-okno.jpg)
Špatně zvolené zboží
Pokud chyba vznikla na vaší straně, respektive vy sami jste si vybrali špatný materiál nebo rozměr oken či dveří, řešení je prakticky jediné – odstoupit do čtrnácti dnů od převzetí, kdy nemusíte udávat vůbec žádný důvod. Pozdější reklamace bohužel není možná. Proto neváhejte a zboží či materiál si zkontrolujte co nejdříve, abyste nepropásli termín. Tento krok vám dokonce ukládá i zákon, takže pozdější výmluvy nemusí prodejce uznat.
Dále vám už nezbývá než zkusit se s prodejcem domluvit na výměně. Ale tento krok je opravdu jen na jeho dobré vůli, zákon mu jej nijak nepřikazuje.
![Dveře a schody](https://img.primadoma.cz/w_9/f2/31/column/f2311b3d867c6959f47c9bf9e8b6de8d_dvere-a-schody.jpg)
Tipy pro vás:
Pokud si s reklamací nevíte sami rady, doporučujeme obrátit se na některou z bezplatných linek, například České obchodní inspekce (ČOI) nebo dTestu.
Co vše by měl obsahovat reklamační dopis prodejci, jenž se zdráhá reklamaci uznat:
- vaše jméno a příjmení, adresa trvalého bydliště (případně také korespondenční adresa).
- váš telefon a e-mail
- jméno a příjmení prodávajícího (případně název společnosti) a IČ prodávajícího
- adresa prodávajícího
- datum a místo podání dopisu
- stručná, ale přesná informace o tom, kdy, kde a co jste zakoupili a v jakém množství.
- co vám bylo chybně dodáno, případně jaká závada se na zboží projevila
Požádejte také o zaslání písemného potvrzení o přijetí reklamace s přesným definováním o tom, kdy jste právo uplatnili, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace požadujete, a následně potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace. Dopis formulujte korektně, stručně a věcně, bez emocí a případných slovních útoků.
Publikováno: 12.5.2021, Autor: Jana Šulcová, Profil autora: Jana Šulcová