Při výběru garážových vrat je nutné myslet na dispozici a architektonické řešení garáže, vzhledem k prostoru potřebnému pro jejich ukotvení a otevírání. Teprve pak bychom se měli zaměřit na to, jaký typ, materiál a technické vybavení zvolit.
Vrata by měla vyhovovat zejména po stránce funkční, bezpečnostní, tepelně-izolační, ale i estetické. Nabídka garážových vrat je poměrně široká a zvolit ideální typ pro vaši garáž nemusí být jednoduché.
Typy garážových vrat
Na trhu je dnes několik typů garážových vrat. Vybírat lze mezi sekčními, výklopnými, posuvnými, rolovacími nebo klasickými dvoukřídlými. Pro každou garáž je vhodný jiný typ vrat, který je závislý na dispozici garáže, systému a způsobu jejich zabudování.
Kritéria výběru garážových vrat
Jedním z nejdůležitějších kritérií před výběrem vrat, je posouzení nosnosti stropu. „Strop musí být nosný s možností na něj vrata zavěsit. Někdy je nutné použít speciální kotvení. Zejména v případě rekonstrukcí doporučuji pozvat si na stavbu technika, aby posoudil, jaká vrata v tomto případě ideálně zvolit," říká stavbyvedoucí Josef Beneš, spolumoderátor pořadu Fachmani. „Na počátku stavby je důležité správné zaměření, což je u rekonstrukce garáže někdy problém. Všechny úhly musí sedět přesně na centimetry, stejně tak je nutná správná výška podlahy,“ doplňuje Josef Beneš.
Sekční garážová vrata
Tento typ garážových vrat je oblíben z důvodu praktičnosti, kvality, snadné manipulace, širokého výběru barev, vynikajících izolačních a bezpečnostních vlastností. Zasouvají se buď pod strop, nebo na boční straně garáže, čímž nezabírají žádný prostor. Jsou vhodná do malých a středních garážových otvorů o rozměrech minimálně 2×2 m, maximálně 5×5 m. Sekční vrata jsou složena z několika panelů, takzvaných sekcí, umístěných svisle nad sebou po celé ploše otvoru.
Garážová vrata rolovací
Rolovací garážová vrata nepotřebují příliš prostoru a jsou vhodná spíše do samostatných garáží, které nejsou součástí domu, z důvodu nižší tepelné izolace. Co se týká instalace, nejsou nutné žádné speciální stavební úpravy. Rolovací vrata vyrobená z hliníkových nebo ocelových lamel se navíjejí do schránky umístěné uvnitř nebo zvenčí garáže. Montují se přímo do stavebního otvoru nebo před něj. Tato vrata zpravidla vyhovují i tam, kde není možné zabudovat jiné typy vrat. Jsou praktická a ovládat je lze manuálně i dálkově.
Vrata výklopná
Výklopná garážová vrata se otevírají směrem dovnitř garáže, pod strop, a je možné je namontovat do otvoru i za otvor. Potřebují ale určitý prostor nejen pod stropem, kam se montují kolejnice, ale i před garáží, protože se otevírají ven a zasouvají dovnitř. Výklopná vrata se vyrábějí nejčastěji z ocelového pozinkovaného plechu a je možné je nechat zateplit polystyrenem. Mohou se ovládat mechanicky a zároveň mohou být vybavena elektrickým motorem a dálkovým ovládáním. Jejich výhodou je nižší pořizovací cena.
Vrata dvoukřídlá
Tento klasický typ, který se stále vyrábí, vyžaduje větší prostor před i po stranách garáže. V nabídce jsou dnes moderní a zajímavé typy dvoukřídlých vrat vyráběných z kvalitních materiálů. Vrata se vyrábějí většinou na míru podle konkrétních požadavků, kdy si lze zvolit způsob jejich otevírání. Ovládají se manuálně a vyrábějí se i s tepelnou izolací. Dvoukřídlá vrata patří mezi cenově nejdostupnější, přesto mohou nabídnout maximální komfort.
Stavební materiál vhodný pro ukotvení vrat
Mezi nejvhodnější materiály používané při stavbě garáže s ohledem na budoucí ukotvení vrat patří cihly, beton, tvárnice, pórobeton nebo robustní dřevěná konstrukce. Vyhovujícím materiálem pro ukotvení vrat na strop jsou keramické, betonové či panelové překlady. Absolutně nevhodný je sádrokarton, heraklitové desky, nesoudržné stropní konstrukce nebo podhledy.
Kotvení konstrukce ke stropu
Nové typy garážových vrat, která se při otevírání pohybují v kolečkovém mechanismu, váží od 180 kg výše. Je tedy nutné předem zjistit stav stropu a nosných stěn garáže, což by měl posoudit odborník. Není-li možné ukotvit konstrukci vrat ke stropu, lze využít teleskopický nosník, který se za pomoci vsuvek namontuje mezi boční stěny a horizontální kolejnice vrat. Také je možné použít stropní pohon, který se kotví ke stropu.
Kotvení do hurdisek
Strop z hurdisek není konstruovaný pro větší zátěž. Do hurdisek lze upevňovat jen lehčí předměty o váze zhruba 10-15 kg. Hurdisky jsou duté a síla stěny hurdisky je maximálně 15 mm. Je tedy nutné kotvit vrata do materiálu, který je nad hurdiskami, což bývá nejčastěji beton. Ke kotvení skrze hurdisky do betonu se používají ocelové kotvy a sklopné kovové hmoždinky s různým zakončením - šroubem, svorníkem, okem nebo hákem. Maximální doporučené zatížení u sklopného provedení je kolem 50 kg. Při použití 10 kusů rovnoměrně rozložených hmoždinek určených ke kotvení garážových vrat, může konstrukce unést až 500 kg váhy.
Montáž garážových vrat a servis
Každý typ vrat má poněkud odlišný systém a způsob montáže. Tu většinou provádí firma, u které byla vrata zakoupena. Pokud si chcete vrata namontovat sami, může se stát, že v případě reklamace nebudete úspěšní. Proto se doporučuje svěřit montáž odborníkům, čímž si zajistíte i pravidelný servis. Pro montáž nových garážových vrat není třeba stavební povolení, jen v případě, že garáž prošla zásadní rekonstrukcí. Většinou stačí ohlásit stavbu na příslušném stavebním úřadu.
Zásady pro montáž
Před montáží je důležité nechat odborníkem zaměřit stavební otvor pro vrata. Aby v otvoru seděla, je nutné, aby byly zachovány přesné rozměry. Otvor musí být dostatečně velký, po stranách alespoň o 50 cm širší a zhruba o 20 cm vyšší než je auto. Instalace vrat se zahajuje až ve chvíli, kdy je začištěný montážní otvor, horní část překladu, ostění i vnitřní plocha otvorů ve stěnách. Ideální je provádět montáž až po dokončení veškerých stavebních prací, včetně omítek a malby. V případě dálkového ovládání je nutné předem připravit i elektroinstalaci.
Servis
Dodavatel by měl pravidelně jednou za rok provést revizi garážových vrat. Ta spočívá v kontrole chodu, seřízení a vyčištění drah a pantů. Dobře nastavená vrata na ruční ovládání by měla při jejich otevření zhruba ve výšce kolem 1 m nad zemí zůstat viset, tedy nezvedat se ani nezavírat.
Máte správně seřízené čidlo?
Publikováno: 25.6.2021, Autor: Běla Nedorostová, Profil autora: Běla Nedorostová